HDR – szeroka dynamika obrazu

Rysunek przedstawia zasadę tworzenia obrazów w technice HDR.
© Zrób Pan Zdjęcie 2020
Czym jest HDR w fotografii?

HDR to skrót od słów pochodzenia angielskiego – high dynamic range imaging. Ta technika polega na generowaniu obrazu o bardzo dużej rozpiętości tonalnej, poprzez mieszanie kilku zdjęć zrobionych przy różnych ekspozycjach, dzięki czemu uzyskujemy czytelne szczegóły zarówno w najjaśniejszych jak i ciemnych partiach obrazu.

Pierwsze zdjęcie o wysokim zakresie tonalnym – Gustave Le Gray – Bryg na wodzie – 1856 rok. 
© Wikipedia

Pionierem techniki HDR był Gustave Le Gray nazwany „najważniejszym francuskim fotografem dziewiętnastego wieku”, który w 1856 roku wykonał zdjęcie pt. ,, Bryg na wodzie’’. Zdjęcie montował za pomocą innowacyjnej techniki ,,druku kombinowanego’’, powstającego z dwóch monochromatycznych negatywów, jednego dla nieba, a drugiego dla morza.

Jak wykonać zdjęcia HDR

Aby wykonać zdjęcie w technice HDR  trzeba pamiętać o kilku wytycznych:

  1. Aparat należy ustawić na statywie, aby wszystkie kadry były takie same.
  2. Najlepiej migawkę wyzwać z wężyka spustowego, aby nie zmienić położenia aparatu.
  3. Robimy trzy zdjęcia: niedoświetlone, prawidłowe i prześwietlone. Można to zrobić ręcznie albo skorzystać z pomocy opcji bracketing, która umożliwia automatyczne wykonanie serii zdjęć różniących się parametrami.

Ponadto możemy skorzystać jeszcze z techniki focus stacking (link), która zwiększy nam zakres głębi ostrości zdjęcia. 

Jak zmontować zdjęcia w technice HDR?

Istnieje wiele sposobów na złożenie zdjęć w technice HDR. Dziś pokażę jak zmontować zdjęcie za pomocą programu Adobe Bridge i Adobe Photoshop, Adobe Photoshop lub Adobe Lightroom. 

Pierwszy sposób wykonywany jest za pomocą dwóch programów Adobe Bridge i Adobe Photoshop.

  1. W  Adobe Bridge wywołujemy cyfrowe negatywy NEF/RAW w Camera Raw ( format JPG też można poddać obróbce, klikamy na lewy przycisk myszki > Otwórz w Camera Raw).
  2. Następnie zaznaczamy zdjęcie, z których ma być zmontowane zdjęcie i w panelu górnym wybieramy zakładkę: Narzędzia > Photoshop > Scal do HDR Pro. Program Adobe Bridge przełącza nas do Adobe Photoshop.
  3. Sprawdzamy czy program wszystko zmontował prawidłowo i możemy scalić warstwy do jednej, a następnie poddać obraz dalszej obróbce w Adobe Photoshop.

Drugi sposób wykonywany jest za pomocą Adobe Photoshop.

  1. Następnie zaznaczamy zdjęcie, z których ma być zmontowany obraz, następnie w panelu górnym wybieramy zakładkę: Plik > Automatyzuj > Scal do HDR Pro. Program Adobe Bridge przełącza nas do Adobe Photoshop.
  2. Po załadowaniu się plików, zaznaczamy wszystkie warstwy i w panelu górnym wybieramy zakładkę: Edycja > Auto – wyrównywanie warstw. Ma to na celu wyrównanie wszystkich obrazów do jednego równego obrazu.
  3. Następnie ponownie zaznaczamy wszystkie warstwy i w panelu górnym wybieramy zakładkę: Edycja > Auto – mieszanie warstw. 
  4. Sprawdzamy czy program wszystko zmontował prawidłowo i możemy scalić warstwy do jednej, a następnie poddać obraz dalszej obróbce w Adobe Photoshop.

Trzeci sposób, który zaprezentuję to połączenie obrazu w Adobe Lightroom.  

  1. Adobe Lightroom wywołujemy cyfrowe negatywy NEF/RAW w Camera Raw.
  2. Zaznaczamy zdjęcia gotowe do zmontowana panorama, klikamy lewym przyciskiem myszki i wybieramy z zakładki: Photo Merge > HDR ( CTR+H).
  3. W oknie HDR Merge Preview mamy do wyboru 4 opcje sposobu montażu przez program: None, Low, Medium i High. To co jest najlepsze, to fakt, że od razu widzimy mały podgląd efektu, który uzyskujemy. 
  4. Ponadto mamy szereg opcji  innych opcji: Auto align – odpowiada za automatyczne wyrównanie  obrazu, Auto Settings – automatyczne wyrównanie kolorów, Create Stack –  tworzenie HDR ze zdjęć zrobionych w trybie breaking 3 różnych ekspozycji jednego ujęcia. 
  5. Klikamy Merge i zdjęcie HDR  jest gotowe do dalszej obróbki w Adobe Lightroom bądź Adobe Photoshop.
Przykładowy montaż zdjęcia
Seria zdjęć służąca do zmontowania zdjęcia w technice HDR – Terminal 2 Lotnisko Lublinek w Łodzi I Nikon D80 I Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm f/1:3.5-5.6G VR.
© Zrób Pan Zdjęcie 2020

Do montowania obrazu Terminala 2 na Lotnisku Lublinek w technice HDR wykorzystałem 3 zdjęcia zrobione w trybie bracketing. Aparat ustawiłem na statywie, migawkę uruchomiłem za pomocą wężyka spustowego. Ekspozycję wyjściową ustawiłem na 100 ISO, czas otwarcia migawki 1/125 s, przysłonę f/4,5. 

Zdjęcie zmontowane i poddane zaawansowanej postprodukcji za pomocą programu Adobe Photoshop – Terminal 2 Lotnisko Lublinek w Łodzi I Nikon D7000 I Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8 D.
© Zrób Pan Zdjęcie 2020

Efekt finalny zmontowanego zdjęcia jest widoczny powyżej. Ja robiąc tego typu zdjęcia staram się składać je w taki sposób, aby efekt HDR był wypośrodkowany. Dzięki czemu zdjęcia są na pograniczu realności, a efektem HDR.  Być może kiedyś się odważę mocniej podkreślić efektowność tej techniki.  

Podsumowanie

Technika HDR ma tylu zwolenników co przeciwników. Jedni ją kochają za nadrealne efekty, a drudzy mówią, że jest to działanie na pograniczu kiczu i dobrego smaku. Ja ze swojej strony mogę dodać, że na pewno warto ją poznać i przekonać się czy rzeczywiście jest ona taka cudowna, czy też okropna. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *