Focus stacking – działanie wykraczające poza prawa fizyki

Rysunek przedstawia zasadę montażu trzech obrazów w jedno zdjęcie w technice focus stacking.
© Zrób Pan Zdjęcie 2020
Czym jest focus stacking w fotografii?

Pojęciem focus stacking w fotografii określa się zrobienie zdjęcia o bardzo dużej głębi ostrości, wykraczającej poza prawa fizyki optyki aparatu. Tego typu obrazy montuję się od kilku do kilkunastu zdjęć. Większa liczba zdjęć umożliwia zmniejszenie skoków między punktami ostrości, dzięki czemu możemy uzyskać lepszy efekt finalny.

Jak wykonać zdjęcia focus stacking

Aby wykonać zdjęcie w technice focus stacking trzeba pamiętać o kilku wytycznych, których należy się trzymać:

  1. Aparat należy ustawić na statywie, aby wszystkie kadry były takie same.
  2. Najlepiej migawkę wyzwać z wężyka spustowego, aby nie zmienić położenia aparatu.
  3. Na każde zdjęcie ustawiamy taką samą ekspozycję np. czas 1/125 s, przysłona f/11 i ISO 100. Ilość wykonanych klatek jest uzależniona od tego co fotografujemy, musi ich być tyle, aby obraz po zmontowaniu miał pełną głębie ostrości. 

Ponadto możemy skorzystać jeszcze z techniki HDR, która zwiększy nam zakres tonalny zdjęcia.

Jak zmontować zdjęcia w technice focus stacking?

Istnieje wiele sposobów na złożenie zdjęć w technice focus stacking. W tym artykule pokażę jak zmontować zdjęcie za pomocą programu Adobe Bridge i Adobe Photoshop. 

  1. W  Adobe Bridge wywołujemy cyfrowe negatywy NEF/RAW w Camera Raw ( format JPG też można poddać obróbce klikamy na lewy przycisk myszki > Otwórz w Camera Raw).
  2. Następnie zaznaczamy zdjęcie, z których ma być zmontowane finalne zdjęcie i w panelu górnym wybieramy zakładkę: Narzędzia > Photoshop > Wczytaj pliki do warstw programu Photoshop. Program Adobe Bridge przełącza nas do Adobe Photoshop.
  3. Po załadowaniu się plików, zaznaczamy wszystkie warstwy i w panelu górnym wybieramy zakładkę: Edycja > Auto – wyrównywanie warstw. Ma to na celu wyrównanie wszystkich zdjęć do jednego równego obrazu.
  4. Następnie ponownie zaznaczamy wszystkie warstwy i w panelu górnym wybieramy zakładkę: Edycja > Auto – mieszanie warstw. Ta opcja służy do tego, żeby z każdej warstwy program wybrał tylko ostre części i zmontował jeden obraz w pełnej ostrości.
  5. Sprawdzamy czy program wszystko zmontował prawidłowo i możemy scalić warstwy do jednej, a następnie poddać obraz dalszej obróbce w Adobe Photoshop
Przykładowy montaż zdjęcia
Seria zdjęć służąca do zmontowania zdjęcia w technice focus stacking – Okulary przeciwsłoneczne  I Nikon D7000 I Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8 D.
© Zrób Pan Zdjęcie 2020

Do montowania zdjęcia okularów przeciwsłonecznych w technice focust staking wykorzystałem 6 zdjęć z 20. Aparat ustawiłem na statywie, migawkę uruchomiłem za pomocą wężyka spustowego. Obiekt, położony w namiocie bezcieniowym, oświetliłem 2 lampami  z parasolkami, które wyzwoliłem za pomocą kabla połączonego z łapą i aparatem za kostki synchro z gniazdem pc zamontowanej na gorącą stopkę w aparacie. Ekspozycję ustawiłem na 100 ISO, czas otwarcia migawki 1/125 s, przysłonę f/10. Ostrość częściowo była ustawiana ręcznie, ponieważ autofocus aparatu nie posiadał punktów ostrości w niektórych miejscach obiektu fotografowanego. Ograniczenie aparatu nie jest problemem, zawsze można znaleźć sposób na poradzenie sobie z problemem.

Zdjęcie zmontowane  w technice focus stacking za pomocą programu Adobe Photoshop – Okulary przeciwsłoneczne  I Nikon D7000 I Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8 D.
© Zrób Pan Zdjęcie 2020
Zdjęcie poddane zaawansowanej postprodukcji za pomocą programu Adobe Photoshop – Okulary przeciwsłoneczne  I Nikon D7000 I Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8 D.
© Zrób Pan Zdjęcie 2020

Zdjęcie okularów przeciwsłonecznych podałem zaawansowanej postprodukcji. Zostało szparowane, oczyszczone z brudu i niedoskonałości. Zlikwidowałem również odbicia w okularach. Dzięki takiej obróbce uzyskaliśmy idealne zdjęcie produktu gotowe do eksponowania w sklepie internetowym bądź aukcji internetowej.

Podsumowanie

Technikę focus stacking można wykorzystywać tak naprawdę bez ograniczeń; od zdjęć makro, produktowych, przez wnętrza, a nawet pejzaże. Dla mnie, jeśli chodzi o fotografie, nie powinno być ograniczeń. Trzeba próbować i jeszcze raz próbować tak, żeby efekt, który mamy w głowie, wcielić w życie. Zapraszam do komentowania i zadawania pytań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *